Tuesday, April 16, 2019

Η εξάντληση των νέων στα χρόνια της ψηφιακής επιρροής

Οι νέοι σε ηλικία άνθρωποι, το πολύ έως τριάντα (30) ετών, είναι εκείνοι που προσπαθούν να δημιουργήσουν τις δικές τους προϋποθέσεις βιώσιμης οικονομικά ύπαρξης στο νέο μοντέλο ψηφιακής παγκοσμιοποίησης. Πρόκειται για μία εξέλιξη με πυρήνα τις δομές που θεμελιώθηκαν στο παρελθόν, με σημαντικές ωστόσο διαφορές ως προς την κατανομή του πλούτου και την άναρχη διάσταση αυτής της διαδικασίας.
   Συγκεκριμένα, οι νέοι ηλικίας έως τριάντα (30) ετών είναι εκείνοι οι οποίοι μεγάλωσαν και βίωσαν στην κυριολεξία όλη τη ψηφιακή επανάσταση, και κατ’ επέκταση όλες τις νέες μορφές απασχόλησης και οικονομικού προγραμματισμού που προέκυψαν μέσα από αυτή τη διαδικασία.
   Αν κάποιος έλεγε πριν από 10-20 χρόνια ότι μέχρι το 2020 θα υπάρχουν εκατομμύρια άτομα που θα εργάζονται αποκλειστικά μέσω διαδικτύου, αν ανέφερε ότι εταιρίες όπως η Google ή η Facebook θα μπορούσαν να εισπράττουν εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια από διαφημιστικά έσοδα, τότε κανένας δε θα το πίστευε. Κι όμως, αυτό είναι μία πραγματικότητα.
   Οι διαφημίσεις στο διαδίκτυο μάς δείχνουν κάτι το πρωτόγνωρο σε παγκόσμια βάση. Εκμεταλλευόμενοι τη δημιουργικότητα των νέων ανθρώπων, και κυρίως των αρκετά νέων υπό την έννοια του ότι το ευρύτερο και εμπορικό κοινό του διαδικτύου είναι μικρής ηλικίας, οι επιχειρήσεις από όλο τον κόσμο διαφημίζονται μέσα από πλατφόρμες όπως το Google AdSense και το YouTube, το Facebook και το Instagram, το Twitter ή το Netflix, στις οποίες οι νέοι δημιουργούν δωρεάν περιεχόμενο για το κοινό, με αντάλλαγμα ένα μικρό μερίδιο από τα έσοδα.
   Η γενιά που ενηλικιώθηκε στην έναρξη της κρίσης, την περίοδο 2008-2010, και στην πλήρη εξέλιξη της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης, στην πράξη εξαντλείται από ιδέες και πολύ σύντομα θα υπάρχει κορεσμός σε όλα σχεδόν τα επίπεδα. Αυτό ήδη έχει γίνει εμφανές, καθώς στο YouTube το κοινό πλέον έχει μετακινηθεί ηλικιακά, και τα περισσότερα επιτυχημένα κανάλια «πρέπει» να έχουν περιεχόμενο που να αρέσει σε ανήλικους. Για αυτό το λόγο, η πλατφόρμα ανακοίνωσε πρόσφατα την απαγόρευση ανάρτησης σχολίων σε αυτά τα βίντεο, προκειμένου να προστατευτεί το νεανικό κοινό από κακόβουλους ενήλικες.
   Συνεπώς, καθώς η ψηφιακή επιρροή είναι ολοκληρωτική στις νέες ηλικίες, η ανάγκη για δημιουργία αξίας και συνεπώς απόκτησης εισοδήματος οδήγησε στην εκμετάλλευση των ψηφιακών εφαρμογών, φθάνοντας στο σημείο όπου η δημιουργικότητα δε μπορεί πλέον να καλύψει τον έντονο ανταγωνισμό. Η επόμενη κρίση ίσως επέλθει ηλεκτρονικά, όταν δηλαδή τα έσοδα μέσα από τη ψηφιακή δραστηριότητα μοιραστούν σε τόσο μεγάλο πλήθος ατόμων, όπου πρακτικά θα είναι πλέον ασύμφορο να επενδύσει κανείς χρόνο και ιδέες σε ψηφιακό περιεχόμενο.
   Ήδη άλλωστε, μεγάλο μέρος από το κοινό του διαδικτύου έχει χαμηλώσει αρκετά το επίπεδο που μπορούσαμε να διακρίνουμε σε αυτό πριν την κρίση, καθώς η μαζικοποίηση αυτού του μέσου επέφερε περιεχόμενο με χαμηλό επίπεδο νοημοσύνης. Δείτε τη λίστα με τα δημοφιλή trends στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του YouTube και του Twitter, Facebook, Instagram, και θα καταλάβετε αμέσως ότι μόνο ένα 10%-15% του περιεχομένου αξίζει πραγματικά. Τα συνήθως άσχημα σχόλια κάτω από μία ανάρτηση σε ένα ενημερωτικό site, αλλά κυρίως στις πλατφόρμες των κοινωνικών δικτύων (social media), αντικατοπτρίζουν πλήρως την τραγική εικόνα που έχει δημιουργήσει η ελεύθερη πρόσβαση σε ένα μέσο που παραμένει ωστόσο εξαιρετικά χρήσιμο για τους νοήμονες χρήστες.
Δρ. Κωνσταντίνος Μάντζαρης, Dr. Konstantinos Mantzaris, Economistmk

Published at     
Sign-up to Economistmk© Newsletter.

Bold font phrases are clickable links.
Thanks for reading! Have a Creative Day!
This post has no comments yet.

0 comments: