Monday, December 04, 2017

Η επιρροή των ανθρώπων στην αυτοματοποίηση της ενημέρωσης

Η εμφάνιση του διαδικτύου και η επακόλουθη έκρηξη πληροφοριών καθιστούν όλο και πιο δύσκολο για τους δημοσιογράφους να παράγουν ειδήσεις με ακρίβεια και ταχύτητα, όπως επίσης και για τους αναγνώστες, τηλεθεατές, και ακροατές να εκτιμήσουν ορθά μία εξέλιξη.
   Η στρέβλωση της αντίληψης των γεγονότων έχει γίνει διεθνώς γνωστή με την ονομασία "fake news", γεγονός που φαίνεται να παράγεται ακόμα και στα μεγαλύτερα και εγκυρότερα δίκτυα, όπως το Reuters. Η χρήση νέων τεχνολογιών αυτόματης παραγωγής ειδήσεων, σαν εκείνη του Associated Press, έχουν ως αποτέλεσμα την παραγωγή ειδήσεων με μοναδικό σκοπό την προσέλκυση περισσότερου κοινού, δίχως αυτό να προϋποθέτει ποιοτική δημοσιογραφία.
   Για κάποιο ίσως ανεξήγητο λόγο, η ανθρώπινη φύση του μέσου παρατηρητή ελκύεται όχι μόνο από τίτλους ειδήσεων που εμπεριέχουν προσωπικό συμφέρον και ενδιαφέρον, αλλά αντίθετα και από εκείνους με ψέμα, δράμα, ψυχική διαταραχή του δημιουργού τους, ή ακόμα και επιθετικές διαθέσεις. Έτσι, το πρόβλημα αναπτύσσεται όταν η δεύτερη ομάδα ειδήσεων ξεπερνά την πρώτη, προκαλώντας αλυσιδωτές επιπτώσεις στο κοινωνικό σύνολο.
   Η ανταγωνιστική πίεση των μέσων ενημέρωσης αποκαλύπτεται σε όλο το φάσμα της καθημερινά παγκοσμίως. Αν ένα δίκτυο στην Ελλάδα δεν αναπαράγει μία είδηση, τότε ένα άλλο θα το πράξει, και θα είναι εκείνο που θα κερδίσει αυτά τα μερικά λεπτά του ευρώ ανά είδηση μέσω των διαφημίσεων. Οπότε η λύση δεν είναι η μη αναπαραγωγή ειδήσεων, αλλά αντίθετα ο τερματισμός όλων των ανέντιμων και ανήθικων εκείνων πρακτικών που αλλοιώνουν την πραγματικότητα.
   Ενδεικτικά, το Reuters μέσω ενός νέου συστήματος με την ονομασία Reuters Tracer, παράγει καθημερινά ειδήσεις δίχως αυτές να ακολουθούν απαραίτητα τον κώδικα δημοσιογραφικής δεοντολογίας. Το συγκεκριμένο σύστημα, ως ένα είδος παγκόσμιου αισθητήρα που καταγράφει γεγονότα ειδήσεων καθώς συμβαίνουν, χρησιμοποιεί το Twitter και πραγματοποιεί εξόρυξη δεδομένων σε πάνω από 12 εκατ. Tweets την ημέρα (2% του συνόλου), εκ των οποίων τα μισά είναι δειγματοληπτικά τυχαία, ενώ τα άλλα μισά προέρχονται από μία λίστα λογαριασμών Twitter που επιμελούνται οι δημοσιογράφοι του δικτύου. Σε συνδυασμό με συστήματα τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής μάθησης, διαλέγει τα πιο σημαντικά γεγονότα, καθορίζει το θέμα τους, ταξινομεί την προτεραιότητά τους, και γράφει έναν τίτλο και μία σύνοψη. Ακολούθως, οι ειδήσεις διανέμονται στο παγκόσμιο δίκτυο ειδήσεων της εταιρίας.
   Και φτάνουμε στο συμπέρασμα. Είναι αυτό το μέλλον του διαδικτύου και γενικότερα όλων των μέσων ενημέρωσης που επιθυμούμε; Δηλαδή, εάν οι χρήστες του Twitter αναφέρουν συνεχώς ευαίσθητα θέματα όπως η χρήση παράνομων ουσιών, η σεξουαλική παρενόχληση, ο πόλεμος, ή άλλα συναφή, τότε θα κατακλυζόμαστε από ειδήσεις αυτού του είδους; Ο ρόλος των ανθρώπων στην ενημέρωση δεν έχει τελειώσει ακόμα, και το μέλλον των ειδήσεων αν και είναι σαφώς ένα θέμα αυξανόμενης αυτοματοποίησης, πρέπει παράλληλα να εποπτεύεται από τον ανθρώπινο παράγοντα.
Δρ. Κωνσταντίνος Μάντζαρης, Dr. Konstantinos Mantzaris, Economistmk

Published at     
Sign-up to Economistmk© Newsletter.

Bold font phrases are clickable links.
Thanks for reading! Have a Creative Day!
This post has no comments yet.

0 comments: