Sunday, April 06, 2025

The geopolitical roots of the Ukraine conflict: A comprehensive analysis

The war in Ukraine, now entered its third year, has transformed the geopolitical landscape of Europe and has drawn global fear. While the international community has largely condemned Russia’s invasion, the complex historical, political, and military dynamics that led to the conflict are often under-explored. In understanding the war’s origins, it is crucial to examine the role of NATO’s enlargement and its implications for both Russian security concerns and the broader global power dynamics.
 

   The roots of Russia’s aggression ending up with a tremendous war towards Ukraine are deeply intertwined with NATO’s post-Cold War expansion, a process that Russia has consistently perceived as a direct threat to its security. Russian President has long voiced concerns about NATO’s eastward expansion, emphasizing that any potential inclusion of Ukraine would be a “red line” for Russia. His 2022 invasion, which he described as a mission to “demilitarize and denazify” Ukraine, reflects both his historical grievances and a deep-seated fear of encirclement by the Western alliance.
From the perspective of Russia, the US and NATO’s actions after the collapse of the Soviet Union in 1991 have been seen as broken promises and a deliberate attempt to undermine Russian influence. This tension dates back to 1990, when Western leaders, allegedly promised Soviet President that NATO would not expand “one inch eastward” after the fall of the Berlin Wall. The perception in Russia has been that the West violated this implied understanding, expanding NATO into Eastern Europe and incorporating former Soviet republics, including the Baltics.
   NATO’s 2008 Bucharest Summit, where Ukraine and Georgia were promised eventual membership, further heightened these fears. The situation in Ukraine became increasingly volatile following the ousting of President in 2014. The pro-Russian leader was removed from office after months of protests against his decision to abandon a trade agreement with the European Union in favor of closer ties with Russia. The protests, known as the Euromaidan movement, culminated in violent clashes and the deaths of dozens of demonstrators, prompting the President to flee to Russia.
   This political upheaval, which many in Russia saw as a Western-backed coup, had immediate consequences. In response to the shift in Ukraine’s political alignment, Russia swiftly annexed Crimea, a strategically vital peninsula in the Black Sea. Simultaneously, Russian-backed separatists in Eastern Ukraine seized control of parts of the Donetsk and Luhansk regions, sparking a war that would continue for years.
   Despite efforts by France, Germany, and Russia to broker peace through the Minsk Agreements, the conflict continued. Current Ukrainian President, who came to power in 2019, quickly condemned the Minsk process, calling it a trap that allowed Russia to solidify its control over Ukrainian territory.
   The failure to address Russia’s legitimate security concerns regarding NATO’s expansion and Ukraine’s political alignment has contributed significantly to the current war. In December 2021, Russia presented a draft treaty demanding that NATO halt its expansion, particularly to Ukraine, and remove troops from Eastern Europe. However, the US and NATO refused to entertain these proposals, insisting that NATO’s “open door” policy was non-negotiable.

Ν. 1346/1983: Αποδοχές αδείας σε περίπτωση λήξης σύμβασης

Εάν λήξει η σύμβαση εργασίας με οποιονδήποτε τρόπο (απόλυση, παραίτηση, θάνατος εργαζόμενου, λήξη σύμβασης ορισμένου χρόνου) και ο εργαζόμενος δεν είχε πάρει την κανονική του άδεια που του οφείλεται, τότε δικαιούται τις αποδοχές τις οποίες θα έπαιρνε αν του είχε χορηγηθεί η άδεια (Αρ. 1, Παρ. 3, Ν. 1346/1983).

Η αποζημίωση άδειας και το επίδομα άδειας, αναλόγως προς τον χρόνο υπηρεσίας υπολογίζεται ως εξής:

(α) Κατά το πρώτο ημερολογιακό έτος που έγινε η πρόσληψη του εργαζόμενου,  αυτός δικαιούται να λάβει 2 ημερομίσθια ή 2/25 του μισθού για κάθε μήνα απασχόλησης, όπως και 2 ημερομίσθια σαν επίδομα αδείας (με τον περιορισμό του μισού μισθού ή των 13 ημερομισθίων).

(β) Κατά το δεύτερο ημερολογιακό έτος, ο εργαζόμενος δικαιούται επίσης 2 ημερομίσθια ή 2/25 του μισθού για κάθε μήνα απασχόλησης, όπως και 2 ημερομίσθια σαν επίδομα αδείας (με τον περιορισμό του μισού μισθού ή των 13ημερομισθίων).

(γ) Κατά το τρίτο ημερολογιακό έτος και για τα επόμενα οφείλονται αποδοχές πλήρους άδειας και επιδόματος αδείας, που αντιπροσωπεύουν αυτές που θα δικαιούταν ο εργαζόμενος εάν έπαιρνε την άδειά του κατά το χρονικό διάστημα της λύσης της σχέσης εργασίας.

Ν. 2336/1995: Χορήγηση ετήσιας άδειας σε επιχειρήσεις με εποχιακές εργασίες

Σύμφωνα με το άρθρο 31 του Ν. 3144/2013, που αντικατέστησε το άρθρο 24 του Ν. 1836/1989, ως εποχιακή θεωρείται η εργασία που παρέχεται σε επιχειρήσεις, εκμεταλλεύσεις, υποκαταστήματα ή παραρτήματα επιχειρήσεων, οι οποίες από τη φύση τους, τις καιρικές ή ιδιαίτερες συνθήκες ή λόγω των χρησιμοποιούμενων πρώτων υλών λειτουργούν κατά ημερολογιακό έτος για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από δύο και μικρότερο από εννέα μήνες.

   Κατά το υπόλοιπο δε χρονικό διάστημα του ημερολογιακού έτους δεν απασχολούν προσωπικό που υπερβαίνει το 25% του μέσου όρου του προσωπικού, το οποίο απασχολούν κατά την περίοδο αιχμής της δραστηριότητάς τους. Κατά τη λήξη της εποχιακής απασχόλησης με οποιονδήποτε τρόπο, οι εποχιακοί υπάλληλοι δικαιούνται αποζημίωση ίση με 2 ημερομίσθια για άδεια και 2 ημερομίσθια για επίδομα αδείας ανά 25 εργάσιμες ημέρες από την ημέρα πρόσληψής τους μέχρι τη λήξη της εποχιακής απασχόλησής τους (σύμβαση ορισμένου χρόνου).

   Ειδικότερα για τους εποχιακά απασχολούμενους σε ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, ισχύει η διάταξη του άρθρου 17 του Ν. 2336/1995: «Ειδικότερα για τους απασχολουμένους εποχιακά σε ξενοδοχειακές επιχειρήσεις της χώρας, ορίζεται ότι κατά τη λήξη της εποχιακής τους απασχόλησης με οποιονδήποτε τρόπο δικαιούνται αποδοχών αδείας δύο (2) ημερών κατά μήνα απασχόλησης, ανεξάρτητα από τυχόν οφειλόμενη σε αυτούς αποζημίωση για άλλο λόγο. Για απασχόληση μικρότερη από μήνα καταβάλλεται ανάλογο κλάσμα. Ο χρόνος της ετήσιας άδειας δεν θα υπερβαίνει τον ένα (1 ) μήνα ετησίως. Ο χρόνος της άδειας αυτής είναι χρόνος εν ασφαλίσει, οι δε αποδοχές υπόκεινται στις νόμιμες υπέρ των ασφαλιστικών ταμείων κρατήσεις, αναγνωρίζονται δε ως ημέρες πού διανύθηκαν σε καθεστώς απασχόλησης από τον ΟΑΕΔ».

   Επίσης, με το άρθρο 5 της Σ.Σ.Ε. 22/29.05.2002 «Συλλογική Σύμβαση Εργασίας για τους όρους αμοιβής και εργασίας των εργαζομένων στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις όλης της χώρας», διευκρινίστηκε ότι οι εργαζόμενοι που υπάγονται στην παρούσα συλλογική σύμβαση, οι οποίοι απασχολούνται εποχιακά, εφόσον έχουν συμπληρώσει συνολικά 10ετια στον ίδιο εργοδότη ή 12ετια σε οποιονδήποτε εργοδότη, λαμβάνουν αναλογία άδειας 2.5 ημερών για κάθε μήνα εργασίας κατά την ίδια περίοδο εποχιακής απασχόλησης, καθώς και επίδομα αδείας 2.5 ημερών ομοίως για κάθε μήνα εργασίας και μέχρι μισό μηνιαίο μισθό.

Thursday, April 03, 2025

China and Europe vow to respond to US's tariff war

President Donald Trump declared that foreign trade and economic practices have created a national emergency, and his order imposes responsive tariffs to strengthen the international economic position of the United States and protect American workers.
 
   The president of the United States said on April 2, 2025, on a new global trading order announcement, that a levy of 10% would apply to nearly all US imports from April 5 as he also revealed additional so-called reciprocal duties, meaning total tariffs as high as 20% on the EU and 24% on Japan will go into effect on April 9.
 
 
   US tariffs on China, the world’s biggest exporter of goods, will rise to 54% after Trump imposes a further 34% duty on top of 20% levies he placed on China earlier this year. Country’s commerce ministry on Thursday warned it would retaliate against US decision.
   “History has shown that raising tariffs will not resolve the US’s own problems,” said a commerce ministry spokesperson.
   The EU is “prepared to respond”, European Commission president Ursula von der Leyen said on Thursday, while emphasising the bloc first wished to negotiate. Germany’s finance minister said he expected a “strong response” from the EU.
   Japan’s chief government spokesperson Yoshimasa Hayashi expressed “serious concern” over the US. Prime Minister Giorgia Meloni of Italy said President Trump’s tariffs were “a measure that I consider wrong.”
 
 
   According to the White House, the annual cost to the US economy of counterfeit goods, pirated software, and theft of trade secrets is between 225 billion and 600 billion US dollars. In 2024, the US trade deficit in goods exceeded 1.2 trillion US dollars.

Wednesday, April 02, 2025

Παράδειγμα απαξίωσης διδακτορικών σπουδών στην Ελλάδα

Θα σας δώσω ένα παράδειγμα απαξίωσης των σπουδών στην Ελλάδα. Υπάρχουν πολλά, απλώς θα σας παραθέσω ένα από αυτά.

 

Για την επιλογή των Υπηρεσιακών Γραμματέων των Υπουργείων λαμβάνονται υπόψη όπως θα αναμέναμε μία σειρά από κριτήρια. Οι σπουδές, πρέπει να μοριοδοτούνται αντίστοιχα με τις δυνατότητες του κάθε υποψηφίου.

Ας δούμε όμως πώς με αλλαγή μίας παραγράφου νόμου, ξαφνικά οι Διδακτορικές σπουδές απαξιώνονται, και πλέον το κράτος δεν αξιολογεί όπως θα έπρεπε τους κατόχους διδακτορικών που με πραγματικό κόπο τα κατέχουν.

Μοριοδότηση εκπαιδευτικών προσόντων:

 

Αρχικός νόμος / Παρ. 6, Άρθρο 36, Ν. 4622/2019:

 - Διδακτορικός τίτλος σπουδών: 350 μόρια,

- Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης: 300 μόρια,

- Μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών >ετήσιας διάρκειας: 250 μόρια,

- 2ος μεταπτυχιακός τίτλος >ετήσιας διάρκειας: 100 μόρια,

- Πτυχίο ΑΕΙ ή ΤΕΙ: 200 μόρια,

- 2ο πτυχίο ΑΕΙ ή ΤΕΙ: 150 μόρια.

 

Νέος νόμος / Παρ. 2, Άρθρο 116, Ν. 5079/2023:

- Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης: 300 μόρια,

- Συναφής μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών >ετήσιας διάρκειας: 250 μόρια,

- Δεύτερος συναφής μεταπτυχιακός τίτλος >ετήσιας διάρκειας: 100 μόρια,

- Σε περίπτωση μεταπτυχιακών τίτλων που ενσωματώνονται στον βασικό τίτλο σπουδών τότε 150 μόρια (1ος) ή 50 μόρια (2ος τίτλος).

 

Κάποιος θα μπορούσε να πει ότι δεν είναι απαραίτητο ένα διδακτορικό για τη θέση αυτή. Όμως κατά την αξιολόγηση προσωπικού πώς είναι δυνατόν να απορρίπτουμε τα επιπλέον προσόντα; Η επιβράβευση δεν είναι προαιρετική, αλλά υποχρεωτική σε αυτήν την περίπτωση.

Sunday, March 30, 2025

Ν. 4808/2021: Αμοιβή υποχρεωτικής αργίας

Στις ημέρες υποχρεωτικής αργίας απαγορεύεται η απασχόληση των μισθωτών, καθώς και η λειτουργία των επιχειρήσεων εκτός από εκείνες που νόμιμα λειτουργούν τις Κυριακές και κατά τις υποχρεωτικές αργίες.

   Εάν δε λειτουργήσει η επιχείρηση τότε καταβάλλεται στους μισθωτούς που αμείβονται με ημερομίσθιο το συνήθως καταβαλλόμενο ημερομίσθιο τους χωρίς καμία προσαύξηση. Στους μισθωτούς που αμείβονται με μισθό δεν οφείλεται καμία πρόσθετη αμοιβή, πέραν του μηνιαίου μισθού τους.

   Οι μισθωτοί που θα απασχοληθούν σε ημέρα υποχρεωτικής αργίας δικαιούνται να λάβουν:

α) Αν αμείβονται με ημερομίσθιο, το συνήθως καταβαλλόμενο ημερομίσθιο τους και προσαύξηση 75% που θα υπολογισθεί στο νόμιμο ωρομίσθιό τους για όσες ώρες απασχοληθούν.

β) Αν αμείβονται με μηνιαίο μισθό: i) αν μεν πρόκειται για μισθωτούς επιχειρήσεων που λειτουργούν νομίμως κατά τις Κυριακές, μόνο προσαύξηση 75% που θα υπολογισθεί στο 1/25 του νόμιμου μισθού τους και όχι άλλη αμοιβή, διότι η αμοιβή τους για την απασχόληση κατά την αργία θεωρείται ότι περιλαμβάνεται στον μηνιαίο μισθό τους, και ii) αν πρόκειται για επιχειρήσεις που αργούν κατά τις Κυριακές και ημέρες αργίας, οι αμειβόμενοι με μηνιαίο μισθό θα λάβουν εκτός από την προσαύξηση 75% στο νόμιμο μισθό και το 1/25 του συνήθως καταβαλλόμενου μισθού τους.

   Όλα τα παραπάνω ισχύουν όταν οι αργίες εμπίπτουν σε μία από τις εργάσιμες ημέρες. Τονίζεται ότι είναι καταχρηστικός ο συμψηφισμός της ημέρας εβδομαδιαίας ανάπαυσης με ημέρα υποχρεωτικής αργίας, εφόσον επιτρέπεται η εργασία κατά τις ημέρες αυτές.

   Αυτονόητο είναι ότι υπερισχύουν τυχόν ευνοϊκότεροι όροι (π.χ. από ΣΣΕ, Κανονισμό Εργασίας, επιχειρησιακή συνήθεια ή έθιμο) ως προς τις προσαυξήσεις της αμοιβής για την εργασία σε ημέρα υποχρεωτικής αργίας ή Κυριακής.

 

Ποιες είναι οι αργίες

Με το άρθρο 60 του Ν. 4808/2021 καθορίζονται ως ημέρες υποχρεωτικής αργίας για όλες τις επιχειρήσεις, εκμεταλλεύσεις και εργασίες γενικά, οι οποίες αργούν κατά τις Κυριακές και τις ημέρες αργίας, οι ακόλουθες:

1) Η 1η Ιανουαρίου,

2) Η εορτή των Θεοφανίων (6η Ιανουαρίου),

3) Η 25η Μαρτίου,

4) Η Δευτέρα του Πάσχα,

5) Η 1η Μαΐου,

6) Η εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου (15η Αυγούστου),

7) Η 28η Οκτωβρίου,

8) Η εορτή της Γεννήσεως του Χριστού (25η Δεκεμβρίου),

9) Η 26η Δεκεμβρίου.

 

Περαιτέρω, με την ίδια διάταξη, προβλέπεται η δυνατότητα με αποφάσεις του Υπουργού Εργασίας, που εκδίδονται μετά από γνωμοδότηση του Ανώτατου Συμβουλίου Εργασίας (ΑΣΕ) και δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, να ορίζονται και άλλες εορτές, μέχρι πέντε (5) κατ’ έτος, ως ημέρες υποχρεωτικής ή προαιρετικής αργίας για το σύνολο της χώρας. Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα στους Περιφερειάρχες, με αποφάσεις τους (χωρίς γνωμοδότηση του ΑΣΕ) να καθορίζουν και άλλες ημέρες ως τοπικές αργίες. Τέλος, με την ίδια διαδικασία δύνανται να καταργούνται ή να αλλάζουν οι προβλεπόμενες αργίες σε εθνικό ή τοπικό επίπεδο (Εγκ. 64597/03-09-2021).