Friday, March 03, 2017

Οι ηγέτες της Ελληνικής και Παγκόσμιας αγοράς των Supermarkets

Αν και στην Ελλάδα η αγορά των Supermarkets αναπτύχθηκε μόλις τις τελευταίες δεκαετίες, στο εξωτερικό η πρακτική της ύπαρξης ενός καταστήματος ή διαφορετικά μίας τοποθεσίας με πολυδιάστατη καταναλωτική εμπειρία έγινε πολύ νωρίτερα συνήθεια στην εμπορική αντίληψη του μέσου νοικοκυριού.
   Τα τελευταία χρόνια, εντός συνόρων, παρατηρείται μία επιθετική πολιτική των supermarkets με προσφορές και αυξημένη ποιότητα προς τον πελάτη, γεγονός που αποδίδεται στη συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών. Ο ανταγωνισμός αυξήθηκε κατακόρυφα, και αναγκαστικά οι επιχειρηματίες προσπαθούν να βελτιώσουν τα μερίδια αγοράς που κατέχουν, στο πλαίσιο της διατήρησης των κερδών τους και της θέσης τους στην αγορά.
   Μέχρι σήμερα ηγέτης στην αγορά των supermarkets είναι η εταιρία ΑΒ Βασιλόπουλος, με κύκλο εργασιών το 2015 που άγγιξε τα 1.95 δισ. ευρώ, και κέρδη στα 132.7 εκατ. ευρώ. Στη δεύτερη θέση ακολουθούν τα Lidl Hellas με οικονομικά στοιχεία μη διαθέσιμα σύμφωνα με το δελτίο τύπου της ICAP Group που εξέδωσε τη σχετική λίστα, ενώ στην τρίτη θέση η Σκλαβενίτης με 1.3 δισ. ευρώ κύκλο εργασιών και 65.6 εκατ. ευρώ κέρδη ξεπέρναγε το 2015 τα supermarkets Μαρινόπουλος, τα οποία είχαν τζίρο στα 1.3 δισ. ευρώ και ζημίες ύψους 335.1 εκατ. ευρώ. Οι παραπάνω τέσσερις (4) εταιρίες ήταν και οι μόνες με κύκλο εργασιών που ξεπερνούσε το 1 δισ. ευρώ, καθώς στην πέμπτη θέση ο Μασούτης είχε 751.7 εκατ. ευρώ και τα Μετρό στην έκτη θέση 736.2 εκατ. ευρώ κύκλο εργασιών, με 49 εκατ. ευρώ και 33.2 εκατ. ευρώ κέρδη αντίστοιχα.
   Το ενδιαφέρον στα στατιστικά των ηγετικών επιχειρήσεων, είναι πως η Σκλαβενίτης παρά το ότι ήταν τρίτη στην κατάταξη επί των κύκλων εργασιών το 2015, διατηρούσε συνολικά 8,950 άτομα προσωπικό για 111 καταστήματα με αναλογία 80.6 άτομα ανά κατάστημα, ενώ τα ΑΒ που ήταν στην κορυφή είχαν μόλις 12,562 άτομα για 362 καταστήματα (ομίλου) δηλαδή αναλογία 34.7 άτομα ανά κατάστημα, τα Lidl 5,000 άτομα για 222 καταστήματα και αναλογία 22.5 άτομα ανά κατάστημα, και ο Μαρινόπουλος είχε 9,400 άτομα για 735 καταστήματα (ομίλου) και αναλογία μόλις 12.8 άτομα ανά κατάστημα. Η εταιρία Σκλαβενίτης όπως αποδεικνύεται επένδυσε αρκετά στο αυξημένο αριθμό στο προσωπικό του, με σκοπό τη διαφοροποίηση από την υπόλοιπη αγορά. Αυτό ίσως λειτούργησε θετικά και ως προς τις τωρινές εξελίξεις, με την οικογένεια Σκλαβενίτη να εξαγοράζει το δίκτυο του Μαρινόπουλου, δημιουργώντας έτσι τη μεγαλύτερη αλυσίδα supermarkets στη χώρα.
   Όσον αφορά τους ηγέτες στην Παγκόσμια αγορά των supermarkets, ως η μεγαλύτερη λιανική εμπορική επιχείρηση ειδών παντοπωλείου παγκοσμίως αναδείχθηκε για το 2014 η Wal-Mart, η οποία εδρεύει στις ΗΠΑ και έχει δραστηριότητα σε 28 χώρες, με έσοδα που ξεπέρασαν τα 485.7 δισ. δολάρια. Ακολούθησε η εταιρία Costco Wholesale με έσοδα της τάξεως των 112.6 δισ. δολαρίων επίσης με έδρα τις ΗΠΑ και δραστηριότητα σε 10 χώρες, ενώ την πρώτη τριάδα συμπλήρωσε η The Kroger με 108.5 δισ. δολάρια έσοδα και δραστηριοποίηση μονάχα στις ΗΠΑ. Στη σχετική λίστα που δημοσίευσε σε πρόσφατο δελτίο τύπου η ICAP συμπεριλαμβάνονται και άλλες γνωστές για την Ελλάδα εταιρίες, όπως η Schwarz Group με έδρα τη Γερμανία (τέταρτη θέση), η Tesco με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο (πέμπτη θέση), τα Carrefour με έδρα τη Γαλλία (έκτη θέση), τα Aldi με έδρα τη Γερμανία (έβδομη θέση), και η Metro Group με έδρα επίσης τη Γερμανία (όγδοη θέση).
   Ως γενικότερο συμπέρασμα με βάση τα στατιστικά των παραπάνω εταιριών, θα μπορούσαμε να εξάγουμε την ανάγκη για επένδυση στο σωστό ανθρώπινο δυναμικό, τόσο σε ποσότητα όσο και κυρίως σε ποιότητα, με στρατηγικό σχεδιασμό και όραμα για μελλοντικές επενδυτικές ευκαιρίες. Η ορθολογική εκμετάλλευση των ανακατατάξεων που επιφέρει η οικονομική αναταραχή της τελευταίας δεκαετίας σε παγκόσμιο επίπεδο, μπορεί να πραγματοποιηθεί κυρίως υπό τους όρους αξιοποίησης των ανθρώπινων πόρων, με στόχο την ομαλή μετάβαση στις νέες τάσεις του εκάστοτε επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Δρ. Κωνσταντίνος Μάντζαρης, Dr. Konstantinos Mantzaris, Economistmk

Published at     
Sign-up to Economistmk© Newsletter.

Bold font phrases are clickable links.
Thanks for reading! Have a Creative Day!
This post has no comments yet.

0 comments: