Saturday, November 15, 2025

E-learning is a valuable option for education

The 2019 pandemic outbreak has affected the world economy with an unprecedented wave of social distancing and isolation. It has brought significant changes to education and training systems globally as well. Learning, teaching, and communication in general were inevitably transferred to online tools, as this pandemic event accelerated the digital transformation.

 

   Remote education has exploded in 2020 as an emergency response to the widespread physical closure of education and training institutions. The community of education had to adopt and support distance learning as the ultimate solution. This fast-paced shift has speeded up further digital transformation of education.

   From my teaching experience having lectures on the field of business administration, international business, and human resource management, physical communication cannot be entirely substituted by digital methods. However, choosing the appropriate digital channels matters.

   Indeed, synchronous distance learning emerges a plethora of challenges. Internet speed connection and stability is a critical one, while having the hardware and software needed must not be taken as a given. Many students or teachers do not have the appropriate machinery to support a smooth distance learning experience. Additionally, not all people have the experience, confidence, knowledge, skills, and competence needed to organize and deliver distance education effectively.

   On the contrary, asynchronous distance learning, enhanced guidance to students, and personal willingness are the key to distance learning success. Indeed, asynchronous methods give you the ability of scheduling, mastering time needed to absorb new information, and perceive professional multichannel learning.

   Moreover, it is critical if professors can record lectures at a fully equipped studio and upload them after the appropriate montage to fit the material to modern needs. Electronic classes can be supported by digital books and other material in electronic format, hence making the whole experience even more interactive. It is crucial to adapt and prepare educational content and to ensure its use in distance learning and virtual environments. Accordingly, continuous monitoring of the feedback mechanisms and information provided is vital for the development of a successful digital community.

   For instance, one of the major challenges has been the issue of ensuring inclusion and equal access to quality distance learning opportunities. But, if we think about how many students and professionals cannot have physical access to educational places due to mobility challenges and time management issues, being economically disadvantaged, or geographically isolated, then both methods (physical and distance learning) have disadvantages. Also, managing assessment and grading is a difficult challenge, while this requires the integrity and awareness of both students and professors.

   In conclusion, distance learning as an attempt to ensure the continuation of the learning process is critical. Society must be well-informed and open to adopt new training methods as the spread of digital tools cannot be reversed. In this respect, physical contact and experience must not be interrupted, as they are environments that provide a sense of professional structure and of community and opportunities for socialization and status. But digital tools could support more people to be educated, even if they do not have the required means needed to access traditional training methods.

Thursday, October 09, 2025

Κάθε κρίκος της αλυσίδας πρέπει να αναγνωρίζεται και να έχει αξία

Η αναγνώριση της προσπάθειας των εργαζομένων είναι κρίσιμος παράγοντας για τη διατήρηση του ηθικού και της παραγωγικότητας.

Παρατηρείται συχνά ένα φαινόμενο όπου τα συγχαρητήρια ή οι ευχαριστίες του ανώτατου στελέχους -είτε δίνονται γραπτώς είτε προφορικά- δε φτάνουν ποτέ σε εκείνα τα άτομα που βρίσκονται "στη βάση" της καθημερινής λειτουργίας.

Οι ενδιάμεσοι προϊστάμενοι πολλές φορές "κρατούν" την αναγνώριση για τον εαυτό τους, δημιουργώντας την ψευδαίσθηση ότι η επιτυχία είναι αποτέλεσμα δικής τους μόνο προσπάθειας.

Δεν αρκεί μία "καρδούλα" στο διευθυντή, και γελάκια! Το μήνυμα ήταν όχι για εσάς, αλλά για όλη την ομάδα, και πρέπει αυτά να αναμεταδίδονται ώστε να αυξηθεί το επίπεδο συνοχής και επικοινωνίας.

Οι εργαζόμενοι της τρίτης γραμμής παράγουν, στηρίζουν, συνεισφέρουν, αλλά δε λαμβάνουν εύκολα το αντίστοιχο "credit". Η κουλτούρα της αναγνώρισης πρέπει να διαπερνά οριζόντια και κάθετα την ιεραρχία.

Η ηγεσία δεν αρκεί να εκφράζει επιβράβευση· πρέπει να διασφαλίζει ότι αυτή η επιβράβευση φτάνει σε όλους όσοι πραγματικά την αξίζουν. Γιατί σε ένα υγιές εργασιακό περιβάλλον, η επιτυχία δεν είναι υπόθεση ενός προσώπου ή μιας βαθμίδας – είναι συλλογική προσπάθεια.

Thursday, September 25, 2025

Μισθολογικές απαιτήσεις με αντίκρισμα για τη νέα εποχή

Υποψήφιοι εργαζόμενοι/ες φωνάζουν διότι το περιβάλλον εργασίας, οι συνεργάτες, οι αμοιβές, οι συνθήκες διαβίωσης δεν είναι κατάλληλες πολλές φορές ώστε να πουν το «ναι». Και καλά κάνουν και φωνάζουν.

Εργοδότες φωνάζουν διότι δε βρίσκουν όπως λένε κατάλληλα άτομα, εκείνα με πυγμή και την περίφημη όρεξη, να φάνε με κουτάλια από απλό ανοξείδωτο ατσάλι γιατί τα χρυσά τα πήραν οι ίδιοι. Υποσχέσεις στην πρόσληψη, γκρίνια κατά την εργασία, κακός υπάλληλος που παραιτήθηκε στο τέλος λένε.

 

Με 800-1,000 ευρώ το μήνα να δείξεις κατανόηση.

Με 1,000-1,200 ευρώ να ζητήσεις το κάτι.

Με 1,200-1,500 ευρώ να απαιτήσεις, αλλά μην το παρακάνεις.

Με 1,500-1,800 ευρώ δώσε ευθύνες και αξιολόγησε.

Με 1,800-2,100 ευρώ να αναπτυχθείς και να δείξεις σοβαρότητα.

Με 2,100+ ευρώ να υπολογίζεις σε συνεργάτη διαρκείας.

 

Βλέπεις τον/την 30άρη/α με τον καφέ στο χέρι να σου κάνει το manager και να τριγυρνά στην επιχείρηση με ύφος κατακτητή, όταν άτομα που δίνουν πραγματική αξία ωθούνται στην αγανάκτηση και εκνευρισμό από την αδικία.

Βλέπεις τον/την 40άρη/α να σου κάνει συνεχώς υποδείξεις, να ζητά πράγματα, όταν εσύ τα καταφέρνεις σε 30%-50% του χρόνου γιατί σπούδασες πριν πατήσεις το πρώτο κλικ, και αντί για επιβράβευση να σου λέει ότι κάθεσαι κιόλας. Που είναι η εκτίμηση στον υφιστάμενο; Πώς μεταδίδει κίνητρο για συνέχιση της καλής εργασίας ένας που ηγείται ενός τμήματος; Γιατί δεν ακούς το άτομο αυτό ώστε να κερδίσεις και εσύ;

Οι δήθεν έξυπνοι, χάνουν έδαφος. Οι νεότεροι και οι νεότερες απαιτούν περισσότερα και καλά κάνουν. Αυτό βοηθά και εμάς, τους 30-40, παρασύροντας τους μισθούς και οδηγώντας σε καλύτερα περιβάλλοντα εργασίας.

Η τεμπελιά θα υπάρχει πάντα, και τα άτομα που σου κάνουν το φίλο και ξαφνικά εξαφανίζονται επίσης. Προσωπικά συμφέροντα πάνω από όλα, στον κόσμο που ζούμε δυστυχώς. Μείναμε λίγοι που βοηθούμε δίχως αντάλλαγμα. Τα HR τμήματα να ακούν. Κράτα το θάρρος της γνώμης σου, και όταν έχεις δίκιο να το λες ανοικτά. Θα πονέσεις, θα κλάψεις, αλλά τουλάχιστον μην το πνίγεις μέσα σου.

Η καρδιά σου δεν αντέχει πολλά. Δυστυχώς καταστρέφουμε τον εαυτό μας.

Friday, August 22, 2025

Διάγνωση και προσαρμογή του feedback στο ανθρώπινο δυναμικό

Πόσες φορές έχουμε αναρωτηθεί γιατί ο άλλος έχει ευνοϊκή μεταχείριση, γιατί σε εκείνη δείχνουν σημεία επιβράβευσης, γιατί αυτός αξίζει περισσότερα χρήματα, γιατί αυτή να λάβει προαγωγή ενώ δεν έχει καν βασικές γνώσεις διοίκησης. Υπάρχουν διαφορετικοί τύποι εργαζομένων, και τρόποι σκέψης.

Ανταγωνιστικοί (competitive-driven)
Αυτοί οι εργαζόμενοι έχουν κίνητρο και θέλουν να ξεχωρίσουν, να συγκριθούν με άλλους. Αντιδρούν θετικά σε feedback σε πραγματικό χρόνο, και σε συγκριτικά δεδομένα (πώς τα πάνε σε σχέση με την ομάδα). Θέλουν την πρόοδο, όχι χαβαλέ.

Αποστροφή στο στρες (stress-averse)
Με κίνητρο την αποφυγή άγχους, και τη σταθερότητα, πρόκειται για εργαζόμενους που επιτυγχάνουν καλύτερη απόδοση όταν το feedback είναι υποστηρικτικό, κατευναστικό, και δεν τονίζει την αποτυχία. Πιθανώς να αποφεύγουν μέρος των ευθυνών τους, όμως έχουν ομαδικό πνεύμα εφόσον ζητηθεί ορθά.

Μαθησιακοί (learning-oriented)
Πρόκειται για τα άτομα που επιδιώκουν με κάθε τρόπο να μάθουν, να εξελιχθούν. Προτιμούν αναλυτικό feedback μετά την ολοκλήρωση της εργασίας τους ώστε να βελτιωθούν για την επόμενη φορά. Δεν αρκούνται στο μέτριο, δε θέλουν τη ρουτίνα της μη εξέλιξης, και μέσα σε ένα λογικό πλαίσιο εκμετάλλευσης του συγκριτικού τους πλεονεκτήματος προοδεύουν διαρκώς με ανοικτό μυαλό και ακοή, όχι υπακοή.

Αδιάφοροι / χαμηλής δέσμευσης (indifferent)
Τα άτομα αυτά έλαβαν τη θέση τους με τρόπους που εκείνοι προτιμούν, και τέλος, ως εδώ. Περιορισμένο κίνητρο για εργασία, δεν ενθουσιάζονται εύκολα, απλά περιμένουν το μισθό τους. Η προσέγγιση εδώ πρέπει να βασίζεται σε μικρά, σταθερά “nudges” που υπενθυμίζουν το σκοπό και το ρόλο τους.

Γενικότερα, το feedback πρέπει να είναι εξατομικευμένο ανάλογα με τον εργαζόμενο, τον τύπου αυτού, τον τρόπο σκέψης, και τις δυνατότητες. Η βελτίωση στη ψυχική ευημερία είναι σημαντική όταν οι προϊστάμενοι αντιλαμβάνονται την ομάδα τους, και όχι τα προσωπικά συμφέροντα. Η παραγωγικότητα επιβραδύνεται όταν υπάρχουν αδικίες. Απαιτείται διάγνωση του τύπου εργαζομένου και προσαρμογή της επικοινωνίας.

Monday, August 11, 2025

Άνθρωποι με περγαμηνές βιώνουν στιγμές βαθιάς απογοήτευσης

Ακόμα και οι άνθρωποι με περγαμηνές μπορούν να βιώσουν στιγμές βαθιάς απογοήτευσης. Ο Hamilton, επτά φορές πρωταθλητής στη Formula 1, περιέγραψε τον εαυτό του ως "εντελώς άχρηστο" στο Grand Prix Ουγγαρίας.


Το σοκ προέρχεται ακριβώς από την αντιπαράθεση του παρελθόντος με το παρόν αίσθημα ανεπάρκειας - μια αμφιβολία τόσο δυνατή που αμφισβητεί την ίδια του την εικόνα.

Ο αυτοσεβασμός μπορεί να καταρρεύσει όταν το εσωτερικό κριτήριο γίνεται σκληρότερο από οποιοδήποτε εξωτερικό παράγοντα. Η εικόνα που έχουν οι άλλοι διαμορφώνεται και από την εσωτερική μας αυτοεκτίμηση - και δεν αντιστέκεται πάντα στην εκδήλωση της αμφιβολίας.

Το ταξίδι από το να ανήκεις σε μία ομάδα με αρχές στο αίσθημα ότι δε σε υπολογίζουν πια έχει ρίζες στη φθορά των εσωτερικών ψυχικών αποθεμάτων. Αυτό είναι ενδεικτικό της πίεσης που συσσωρεύεται.

Η αυτοαμφισβήτηση τρέφεται από την επαναληπτική αποτυχία επικοινωνίας, από το να βλέπεις άτομα που σε εκτιμούσαν ξαφνικά να αλλάζουν στάση για τα προσωπικά τους συμφέροντα και μόνο, και κάπως έτσι καταλήγεις σε σκέψεις που δε θα έπρεπε.

Τελικά, αυτό που μπορεί να επανέλθει τον αυτοσεβασμό είναι μια ευκαιρία να ανακτήσεις την ισορροπία και να αποκαταστήσεις τη σχέση με τον εαυτό σου, ανεξάρτητα από το πώς σε βλέπουν οι άλλοι.

Να πάρεις αποφάσεις για σένα, και με σεβασμό στα άτομα με τα οποία κατά το παρελθόν πέρασες καλά, να εξερευνήσεις ένα διαφορετικό πρότυπο λειτουργίας, επικοινωνίας, εξυπηρέτησης συμφερόντων, και προσωπικών αναγκών.

Το μήνυμα είναι απλό αλλά βαθύ: η αποτυχία δε σε ορίζει· είναι η στιγμή που σου δείχνει πόσο χρειάζεσαι μια αναπνοή και νέα άνοδο. Η ώρα της αλλαγής δεν είναι οπισθοδρόμιση, αλλά νέος ορίζοντας.

Saturday, July 26, 2025

Κάποιοι άνθρωποι δεν αποχωρούν, απλώς αποκαλύπτονται

Αυτό ταιριάζει σε πολλά θέματα, εργασιακά, κοινωνικά, προσωπικά. Σε κάθε περίπτωση βλέπουμε άτομα όπου εκεί που μιλούσαν κάθε μέρα, έδειχναν ενδιαφέρον, ρωτούσαν, φρόντιζαν, πλησίαζαν, ξαφνικά σιωπή. Όχι επειδή έφυγαν - αλλά ίσως γιατί ποτέ δεν ήταν στα αλήθεια εκεί. Αυτό δε θα το μάθεις.

Δε χάνεται η επικοινωνία έτσι ξαφνικά, αλλά η πρόθεση. Και εκεί είναι που πρέπει να καταλάβεις, ότι δεν άλλαξε κάτι σε εσένα, αλλά αποκαλύφθηκε κάτι σε εκείνα τα άτομα.

Προσπαθείς, εξηγείς, πλησιάζεις, ψάχνεις ένα γιατί. Και παίρνεις σιωπή. Αδιαφορία που φωνάζει. Μια απουσία που γίνεται παγερή παρουσία. Μπερδεύεται η καλημέρα με την άνεση της προσβολής.

Βλέπω και ακούω άτομα που κάνουν μη λογικά πράγματα σε μια τέτοια κατάσταση. Όχι λάθος. Μην το πάρεις προσωπικά. Απλώς προχώρα, και θα δουν τι έχασαν όταν εσύ τους αγνοήσεις εξίσου στον ίδιο βαθμό. Δεν είναι εκδίκηση, αλλά μάθημα ζωής.

Μερικοί άνθρωποι μπαίνουν στην καθημερινότητά σου για να σου δείξουν τι αξίζεις όταν αποχωρούν.

Η ευκολία με την οποία ξεχνούν και μεταβάλλουν τη στάση τους για τα προσωπικά τους συμφέροντα, κατά το πιο πιθανό σενάριο, είναι τρομερή. Αν το κάνεις εσύ, θα είσαι ο "κακός" που δεν είναι ομαδικός. Σοβαρά;

Συγκεντρώσου σε αυτό που θέλεις, κανείς δε θα σε προσεγγίσει όπως φαίνεται αν είσαι πάντα το "καλό παιδί" δίχως κάποια στιγμή να σου την κάνει πισώπλατα. Αλλά, εσύ, εγώ, έχουμε εξουσία μόνο στις πράξεις μας. Οπότε καλύτερα να επιλέγουμε το δρόμο που μπορούμε να υποστηρίξουμε, και ας αφήσουμε τους άλλους εκεί που αξίζουν.