Thursday, April 03, 2025

China and Europe vow to respond to US's tariff war

President Donald Trump declared that foreign trade and economic practices have created a national emergency, and his order imposes responsive tariffs to strengthen the international economic position of the United States and protect American workers.
 
   The president of the United States said on April 2, 2025, on a new global trading order announcement, that a levy of 10% would apply to nearly all US imports from April 5 as he also revealed additional so-called reciprocal duties, meaning total tariffs as high as 20% on the EU and 24% on Japan will go into effect on April 9.
 
 
   US tariffs on China, the world’s biggest exporter of goods, will rise to 54% after Trump imposes a further 34% duty on top of 20% levies he placed on China earlier this year. Country’s commerce ministry on Thursday warned it would retaliate against US decision.
   “History has shown that raising tariffs will not resolve the US’s own problems,” said a commerce ministry spokesperson.
   The EU is “prepared to respond”, European Commission president Ursula von der Leyen said on Thursday, while emphasising the bloc first wished to negotiate. Germany’s finance minister said he expected a “strong response” from the EU.
   Japan’s chief government spokesperson Yoshimasa Hayashi expressed “serious concern” over the US. Prime Minister Giorgia Meloni of Italy said President Trump’s tariffs were “a measure that I consider wrong.”
 
 
   According to the White House, the annual cost to the US economy of counterfeit goods, pirated software, and theft of trade secrets is between 225 billion and 600 billion US dollars. In 2024, the US trade deficit in goods exceeded 1.2 trillion US dollars.

Wednesday, April 02, 2025

Παράδειγμα απαξίωσης διδακτορικών σπουδών στην Ελλάδα

Θα σας δώσω ένα παράδειγμα απαξίωσης των σπουδών στην Ελλάδα. Υπάρχουν πολλά, απλώς θα σας παραθέσω ένα από αυτά.

 

Για την επιλογή των Υπηρεσιακών Γραμματέων των Υπουργείων λαμβάνονται υπόψη όπως θα αναμέναμε μία σειρά από κριτήρια. Οι σπουδές, πρέπει να μοριοδοτούνται αντίστοιχα με τις δυνατότητες του κάθε υποψηφίου.

Ας δούμε όμως πώς με αλλαγή μίας παραγράφου νόμου, ξαφνικά οι Διδακτορικές σπουδές απαξιώνονται, και πλέον το κράτος δεν αξιολογεί όπως θα έπρεπε τους κατόχους διδακτορικών που με πραγματικό κόπο τα κατέχουν.

Μοριοδότηση εκπαιδευτικών προσόντων:

 

Αρχικός νόμος / Παρ. 6, Άρθρο 36, Ν. 4622/2019:

 - Διδακτορικός τίτλος σπουδών: 350 μόρια,

- Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης: 300 μόρια,

- Μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών >ετήσιας διάρκειας: 250 μόρια,

- 2ος μεταπτυχιακός τίτλος >ετήσιας διάρκειας: 100 μόρια,

- Πτυχίο ΑΕΙ ή ΤΕΙ: 200 μόρια,

- 2ο πτυχίο ΑΕΙ ή ΤΕΙ: 150 μόρια.

 

Νέος νόμος / Παρ. 2, Άρθρο 116, Ν. 5079/2023:

- Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης: 300 μόρια,

- Συναφής μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών >ετήσιας διάρκειας: 250 μόρια,

- Δεύτερος συναφής μεταπτυχιακός τίτλος >ετήσιας διάρκειας: 100 μόρια,

- Σε περίπτωση μεταπτυχιακών τίτλων που ενσωματώνονται στον βασικό τίτλο σπουδών τότε 150 μόρια (1ος) ή 50 μόρια (2ος τίτλος).

 

Κάποιος θα μπορούσε να πει ότι δεν είναι απαραίτητο ένα διδακτορικό για τη θέση αυτή. Όμως κατά την αξιολόγηση προσωπικού πώς είναι δυνατόν να απορρίπτουμε τα επιπλέον προσόντα; Η επιβράβευση δεν είναι προαιρετική, αλλά υποχρεωτική σε αυτήν την περίπτωση.

Sunday, March 30, 2025

Ν. 4808/2021: Αμοιβή υποχρεωτικής αργίας

Στις ημέρες υποχρεωτικής αργίας απαγορεύεται η απασχόληση των μισθωτών, καθώς και η λειτουργία των επιχειρήσεων εκτός από εκείνες που νόμιμα λειτουργούν τις Κυριακές και κατά τις υποχρεωτικές αργίες.

   Εάν δε λειτουργήσει η επιχείρηση τότε καταβάλλεται στους μισθωτούς που αμείβονται με ημερομίσθιο το συνήθως καταβαλλόμενο ημερομίσθιο τους χωρίς καμία προσαύξηση. Στους μισθωτούς που αμείβονται με μισθό δεν οφείλεται καμία πρόσθετη αμοιβή, πέραν του μηνιαίου μισθού τους.

   Οι μισθωτοί που θα απασχοληθούν σε ημέρα υποχρεωτικής αργίας δικαιούνται να λάβουν:

α) Αν αμείβονται με ημερομίσθιο, το συνήθως καταβαλλόμενο ημερομίσθιο τους και προσαύξηση 75% που θα υπολογισθεί στο νόμιμο ωρομίσθιό τους για όσες ώρες απασχοληθούν.

β) Αν αμείβονται με μηνιαίο μισθό: i) αν μεν πρόκειται για μισθωτούς επιχειρήσεων που λειτουργούν νομίμως κατά τις Κυριακές, μόνο προσαύξηση 75% που θα υπολογισθεί στο 1/25 του νόμιμου μισθού τους και όχι άλλη αμοιβή, διότι η αμοιβή τους για την απασχόληση κατά την αργία θεωρείται ότι περιλαμβάνεται στον μηνιαίο μισθό τους, και ii) αν πρόκειται για επιχειρήσεις που αργούν κατά τις Κυριακές και ημέρες αργίας, οι αμειβόμενοι με μηνιαίο μισθό θα λάβουν εκτός από την προσαύξηση 75% στο νόμιμο μισθό και το 1/25 του συνήθως καταβαλλόμενου μισθού τους.

   Όλα τα παραπάνω ισχύουν όταν οι αργίες εμπίπτουν σε μία από τις εργάσιμες ημέρες. Τονίζεται ότι είναι καταχρηστικός ο συμψηφισμός της ημέρας εβδομαδιαίας ανάπαυσης με ημέρα υποχρεωτικής αργίας, εφόσον επιτρέπεται η εργασία κατά τις ημέρες αυτές.

   Αυτονόητο είναι ότι υπερισχύουν τυχόν ευνοϊκότεροι όροι (π.χ. από ΣΣΕ, Κανονισμό Εργασίας, επιχειρησιακή συνήθεια ή έθιμο) ως προς τις προσαυξήσεις της αμοιβής για την εργασία σε ημέρα υποχρεωτικής αργίας ή Κυριακής.

 

Ποιες είναι οι αργίες

Με το άρθρο 60 του Ν. 4808/2021 καθορίζονται ως ημέρες υποχρεωτικής αργίας για όλες τις επιχειρήσεις, εκμεταλλεύσεις και εργασίες γενικά, οι οποίες αργούν κατά τις Κυριακές και τις ημέρες αργίας, οι ακόλουθες:

1) Η 1η Ιανουαρίου,

2) Η εορτή των Θεοφανίων (6η Ιανουαρίου),

3) Η 25η Μαρτίου,

4) Η Δευτέρα του Πάσχα,

5) Η 1η Μαΐου,

6) Η εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου (15η Αυγούστου),

7) Η 28η Οκτωβρίου,

8) Η εορτή της Γεννήσεως του Χριστού (25η Δεκεμβρίου),

9) Η 26η Δεκεμβρίου.

 

Περαιτέρω, με την ίδια διάταξη, προβλέπεται η δυνατότητα με αποφάσεις του Υπουργού Εργασίας, που εκδίδονται μετά από γνωμοδότηση του Ανώτατου Συμβουλίου Εργασίας (ΑΣΕ) και δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, να ορίζονται και άλλες εορτές, μέχρι πέντε (5) κατ’ έτος, ως ημέρες υποχρεωτικής ή προαιρετικής αργίας για το σύνολο της χώρας. Επιπλέον, δίνεται η δυνατότητα στους Περιφερειάρχες, με αποφάσεις τους (χωρίς γνωμοδότηση του ΑΣΕ) να καθορίζουν και άλλες ημέρες ως τοπικές αργίες. Τέλος, με την ίδια διαδικασία δύνανται να καταργούνται ή να αλλάζουν οι προβλεπόμενες αργίες σε εθνικό ή τοπικό επίπεδο (Εγκ. 64597/03-09-2021).

Η δήλωση του διοικητή της ΔΥΠΑ για τους ανέργους προκαλεί αντιδράσεις

Δήλωση διοικητή της ΔΥΠΑ, για τους εργαζόμενους της εστίασης και του τουρισμού: "Πολλοί εργοδότες π.χ. στην Κρήτη, μας λένε ότι όλοι αυτοί οι εργαζόμενοι του τουρισμού, όταν φεύγουν από τον τουρισμό, έχουν ανάγκη άλλες επιχειρήσεις για εργαζόμενους και αντί να πάνε να δουλέψουν σε αυτές τις επιχειρήσεις, παίρνουν το επίδομα".

   Όταν είσαι διοικητής σε έναν σημαντικότατο οργανισμό όπως η ΔΥΠΑ, δε μπορείς να λες εμμέσως ότι οι εργαζόμενοι της εστίασης και του τουρισμού προτιμούν να είναι τεμπέληδες από το να εργαστούν. Αλλά τί να κάνεις, όταν στο ρόλο του οργανισμού αναφέρεται ως σκοπός "η εφαρμογή της κυβερνητικής πολιτικής".

   Για ποιο επίδομα άλλωστε μιλάς; Το 55% του κατώτατου; Είναι αυτό κίνητρο για μη εργασία; Και επίσης γιατί μόνο 3 μήνες επίδομα τουρισμού, και αυτό από το 2ο χρόνο, γιατί μετά την 1η σεζόν δεν έχεις ακόμα τα ένσημα του τουρισμού για το επίδομα. Πώς θα επιβιώσεις για να πας και 2η σεζόν; Γιατί δε λες ότι τα "χαμηλά" ποσοστά ανεργίας είναι πλασματικά; Δημιούργησες θέσεις εργασίας με αξία; Ή μήπως βολεύουν τα 8μηνα της ΔΥΠΑ για να βγάλουμε από τη λίστα ανέργων τα άτομα; Χρήματα ΕΣΠΑ για μαθητείες και κατάρτιση θα μας σώσουν σε αυτήν τη χώρα;

   Ή μήπως το νέο πρότυπο στο επίδομα ανεργίας θα ισχύσει και στον τουρισμό; Μάλλον όχι, γιατί εκεί βολεύεται η ΔΥΠΑ, ο διοικητής που παρουσιάζει τα δεδομένα με το πόσους "ταΐζει", και η κυβέρνηση ως πρόνοια, το να λένε ότι παρέχουμε, και στηρίζουμε έναν κλάδο σημαντικό, αλλά ως εκεί, μη μας "φάνε" κιόλας οι τεμπέληδες σερβιτόροι, με επίδομα άνω του 55% του μισθού, και πάνω από 3 μήνες.

   Με τα 880 μικτά κατώτατο και τα 1000 μικτά στον τουρισμό-εστίαση (στο ανώτερο κλιμάκιο) ούτε το ενοίκιο γραφείου δε μπορεί να πληρώσει ένας/μία πολιτικός. Βάλε και τα μισά σε προπληρωμένη κάρτα από το επίδομα ανεργίας, βάλε και από τα υπόλοιπα ένα 30% με ηλεκτρονικά μέσα αγορές να χτίσεις αφορολόγητο. Δε σε αφήνει να διαθέσεις το χρήμα σου όπως εσύ επιθυμείς και με βάση τις ανάγκες. Το ενοίκιο πώς θα πληρωθεί; Λογαριασμοί; Τα τρόφιμα; Είναι λογικές οι τιμές; Ελευθερία κεφαλαίου και αγοράς κατά τα άλλα.

   Εσύ κ. διοικητά, μπορείς να μετακομίζεις ανά 6 μήνες; Μπορείς να αλλάζεις εργασιακό και κοινωνικό περιβάλλον ανά 6 μήνες; Μπορείς να μπαίνεις στη λογική του επιδόματος κάθε φορά; Εσύ κ. διοικητά, μιλάς μόνο με τους επιχειρηματίες που κοιτούν το συμφέρον τους, ή μήπως πρέπει να μιλήσεις και να ακούσεις τους εργαζόμενους για να δεις τις ανάγκες τους; Η ομοσπονδία εργαζομένων σε επισιτισμό και τουρισμό θέτει γερές βάσεις, αλλά φαίνεται ότι δεν ανταποκρίνεστε.

   Το θέμα δεν είναι προσωπικό με εσάς κ. διοικητά, καθώς όλοι από τη θέση αυτή διοικούν δίχως να έχουν βαθιά γνώση ενός χώρου. Κατανοώ τις δυσκολίες, αλλά δεν αντιλαμβάνομαι την άρνηση για μάθηση. Το λάθος είναι ανεκτό, αλλά η διαρκής επανάληψή του όχι.

   Δεν πρέπει να γελάς όταν ένας αναγκαστικά άνεργος επιβιώνει με τα 500 ευρώ. Λίγη συνείδηση παρακαλώ. Ο καθένας μιλά με την τσέπη του και για τη θέση του όπως φαίνεται.

   Το καλοκαίρι πάντως θα σε σερβίρει άτομο που κατάφερε να επιβιώσει το χειμώνα του, και εσύ θα πληρώνεις με τον καλό μισθό διοικητή του δημοσίου δίχως προπληρωμένη κάρτα. Μη ξεχάσεις να δώσεις και τιπς στον "τεμπέλη" κ. διοικητά, γιατί με το επίδομα δε βγάζει το μήνα του το άτομο αυτό.

Wednesday, March 26, 2025

Rebrain; Τελικά είμαστε όλοι άχρηστοι σε αυτήν τη χώρα; Δεν αξίζουμε;

Τελικά είμαστε όλοι άχρηστοι σε αυτήν τη χώρα; Δεν αξίζουμε; Κανένας δεν έχει κατάλληλα προσόντα εργασίας; Υπουργείο εργασίας ή νόθευσης εργαζομένων είναι τελικά;

   Το πρόγραμμα Rebrain Greece για τον επαναπατρισμό ανθρώπινου δυναμικού στην Ελλάδα, όπως το διαφημίζουν, είναι κατά μία έννοια υποτιμητικό για όσα άτομα εργαζόμαστε στη χώρα, με τα άσχημα και τα καλά της.

   Είναι σα να σου λέει το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης ότι εσύ και εγώ, δεν κάνουμε για να λάβουμε μεγαλύτερο μισθό, αλλά θα φέρουμε άτομα από το εξωτερικό να γίνουν "δήθεν" προϊστάμενοί μας, για να λάβουν θέσεις με "αξίες" και "μεγάλους" δήθεν μισθούς, τους οποίους εμείς οι ντόπιοι δεν αξίζουμε.

   Το άτομο που ξενιτεύτηκε για να εργαστεί και τα κατάφερε στη νέα του πραγματικότητα, δεν έχει καμία ανάγκη ένα υπουργείο και τέτοια προγράμματα. Ξέρει από μόνο του να επιβιώνει και να εργάζεται, επομένως αν θελήσει θα επιστρέψει και θα βρει θέση.

   Το άτομο που ξενιτεύτηκε και επέστρεψε γιατί πλέον δεν είχε άλλη οικονομική υποστήριξη, δεν είχε ευκαιρία στη χώρα που πήγε, ή σε κάθε περίπτωση κάτι έτυχε και δεν τα κατάφερε, επίσης θα βρει την άκρη του αργά ή γρήγορα.

   Δεν υπάρχουν αποτυχημένοι άνθρωποι.

   Αντίθετα, υπάρχουν άτομα που προσπαθούν παραπάνω από τους άλλους για την εργασία τους, άτομα που είχαν ευκαιρίες, και σωστά άτομα γύρω τους, δίχως να θέλουν να τους "φάνε", όπως θα λέγαμε πολύ απλά. Παντού στον πλανήτη το προσωπικό συμφέρον υπερισχύει των αποφάσεων.

   Την ίδια στιγμή υπάρχουν και άτομα που θέλουν περισσότερη καθοδήγηση προκειμένου να ανταπεξέλθουν σε έναν εργασιακό χώρο. Άτομα με δυναμική, η οποία όμως καλύφθηκε από άλλους παράγοντες, και δεν ξεδιπλώθηκαν όπως θα έπρεπε ακόμα.

   Το πρόγραμμα αναφέρει ότι υπάρχουν εκατοντάδες υψηλόβαθμες θέσεις εργασίας σε ποικίλα πεδία εξειδίκευσης όπως στον κατασκευαστικό κλάδο, τον χρηματοοικονομικό και ασφαλιστικό κλάδο, τον νομικό κλάδο, τον κλάδο της ναυτιλίας, τον κλάδο της φαρμακοβιομηχανίας, τον κλάδο της πληροφορικής, των τηλεπικοινωνιών, της τεχνολογίας, της ενέργειας, του τουρισμού κ.α..

   Δηλαδή ψάξατε την Ελλάδα όλη, και δεν υπάρχει ούτε μία ψυχή για πρόσληψη; Ντροπή!

   Μιλάτε για εξωστρέφεια με ένα τέτοιο πρόγραμμα; Μακάρι να είχατε λίγη αξιοπρεπή εσωστρέφεια πρώτα, και μετά τα άτομα του εξωτερικού θα ήθελαν από μόνοι τους να γυρίσουν πίσω. Δε θέλουν να τους παρακαλούν, αλλά σωστές εργασιακές δομές και συνθήκες. Δε ζητούν χρήματα, ξέρουν πώς να τα αποκτούν.

   Το ίδιο το υπουργείο αναφέρει ότι από τους 680,000 Έλληνες που έφυγαν την προηγούμενη δεκαετία, οι 350,000 έχουν ήδη γυρίσει. Άρα κανένα Rebrain Greece δε χρειάστηκε, και κανένα τέτοιο πρόγραμμα δε βοηθά στην ανάπτυξη της χώρας.

   Αν θέλετε την πλατφόρμα ως άλλη μία σελίδα αγγελιών, τότε καλώς να υπάρχει. Αν τη θέλετε δήθεν μόνο για Έλληνες του εξωτερικού για να επιστρέψουν, με ψεύτικες υποσχέσεις, τότε μάλλον χρειάζεστε πρώτα εσείς εκπαίδευση.

Tuesday, March 25, 2025

Η προπληρωμένη κάρτα πρόνοιας δε μετρά στο χτίσιμο του αφορολόγητου

Προσοχή σε κάτι σημαντικό. Τα έξοδα με την προπληρωμένη κάρτα της κοινωνικής πρόνοιας του κράτους ΔΕΝ μετρούν στο αφορολόγητο.

Συγκεκριμένα, για να λάβουμε έκπτωση φόρου με δαπάνες με ηλεκτρονικά μέσα χρειάζεται να ξοδεύουμε χρήματα με κάρτες.

Όμως για κάποιο ανεξήγητο λόγο, οι δαπάνες με προπληρωμένη δε μετρούν στο αφορολόγητο.

Άρα το κράτος που υποχρεώνει τη λήψη επιδομάτων με κάρτα κατά το ήμισυ θα πρέπει να συνυπολογίζει τα έξοδα αυτά.

Μια σειρά κοινωνικών επιδομάτων στηρίζουν ολόκληρα νοικοκυριά. Ειδικά το επίδομα ανεργίας είναι αδιανόητο το μισό αυτού να μη μέτρα στο αφορολόγητο.

Monday, March 24, 2025

Η ερώτηση για τον αναμενόμενο μισθό κατά τη συνέντευξη

Η ερώτηση σχετικά με το μισθό που επιθυμεί ή προσδοκά κάποιο άτομο είναι κοινή στις περισσότερες περιπτώσεις συνεντεύξεων προσωπικού. Ας δούμε ένα παράδειγμα για να καταλάβουμε ότι αυτή η ερώτηση είναι λάθος, τουλάχιστον με τον τρόπο που αυτή αξιοποιείται.

   Ο/Η υποψήφιος/α «Α», 29 ετών, (με μεταπτυχιακό, και 4 χρόνια εμπειρίας) προσλαμβάνεται το 2019, με μισθό 900 ευρώ. Η ανάγκη της επιχείρησης για τη δημιουργία νέου τμήματος, οδήγησε στο «ναι» δίχως να υπάρχει όμως συγκεκριμένο πλάνο μισθοδοσίας, και κριτήρια που αφορούν την αγορά εργασίας του κλάδου, τα πραγματικά καθήκοντα, και το υπόβαθρο του υποψηφίου, εκπαιδευτικό και εργασιακό. Ο υποψήφιος αναζητούσε εργασία, και προφανώς ο μισθός δε θα εμπόδιζε την απόφασή του.

   Ο/Η υποψήφιος/α «Β», 24 ετών, (με πτυχίο, και 0 χρόνια εμπειρίας) προσλαμβάνεται το 2021 για την ίδια ακριβώς θέση, ίδια καθήκοντα, με μισθό 1,200 ευρώ. Κατά τη συνέντευξη απάντησε ότι προσδοκά 1,500 ευρώ, με την επιχείρηση να θεωρεί ότι μετά από δύο έτη ανάπτυξης, ένα νεαρό άτομο με πτυχίο έχει προοπτικές για το μέλλον, και θα βοηθήσει με ενθουσιασμό την ομάδα. Κάθε πρόσληψη αντιμετωπίζεται διαφορετικά, δίχως συλλογική πρακτική.

   Ο/Η υποψήφιος/α «Γ», 30 ετών, (με διδακτορικό, και 9 χρόνια εμπειρίας) προσλαμβάνεται το 2023 για την ίδια ακριβώς θέση, ίδια καθήκοντα, με μισθό 1,000 ευρώ. Κατά τη συνέντευξη και έχοντας γνώση της αγοράς θεώρησε σωστό να μη διεκδικήσει περισσότερα, αλλά με το βλέμμα στη δημιουργία πραγματικής αξίας μέσα από νέες μεθόδους ως προς το εργασιακό αντικείμενο. Η επιχείρηση προφανώς και χρειάζεται τις γνώσεις, οπότε προσέλαβε άμεσα το άτομο, μιας και οι απαιτήσεις ήταν χαμηλές.

 

Με ετήσια οριζόντια αύξηση 30 ευρώ, τότε το 2025 έχουμε:

Α: 1,080 ευρώ μισθός, μεταπτυχιακό, 10 χρόνια εμπειρίας

Β: 1,320 ευρώ μισθός, πτυχίο, 5 χρόνια εμπειρίας

Γ: 1,060 ευρώ μισθός, διδακτορικό, 11 χρόνια εμπειρίας

 

Αν τελικά αμείβεται η θέση εργασίας, τότε γιατί να υπάρχει η ερώτηση του μισθού στη συνέντευξη; Αν από την άλλη η αμοιβή αποτελεί άθροισμα της εκπαίδευσης, της εμπειρίας, και της εκτέλεσης καθηκόντων, τότε γιατί να «βολευόμαστε» όταν κάποιος δεν έχει την «αισιοδοξία» να αναζητά διαρκώς μεγαλύτερο μισθό;

   Με μία αναδιάρθρωση του τμήματος και των μισθολογικών κλιμακίων, τότε πώς θα αντιδρούσε το άτομο Β; Πώς το Α και το Γ; Θα υπήρχε αδικία στο Β; Θα ήταν πιο τίμιο για το Α και το Γ; Θα δημιουργούνταν λανθασμένες εντυπώσεις και εσωτερικοί τριγμοί; Μήπως οι Α και Γ απλώς να το παραβλέψουν, και να αποδεχθούν την άδικη πραγματικότητα; Πώς αναγνωρίζεται ο Α και ο Γ, όταν ο Β κατάφερε να διεκδικήσει μεγαλύτερο μισθό;

   Μία επιχείρηση πρέπει να έχει σαφή κριτήρια μισθοδοσίας. Να αντιλαμβάνεται τις πραγματικές απαιτήσεις. Μία πρόσληψη πρέπει να έχει αντίκτυπο στην επιχείρηση, και με δίκαιο τρόπο να ανταμείβεται διαρκώς η κάθε προσπάθεια, από όποιο άτομο και αν προέρχεται. Η εργασιακή απόδοση είναι εμφανής, και επηρεάζεται έντονα από αδικίες και ψυχολογικά παιχνίδια.

Friday, March 21, 2025

Ν. 4808/2021: Τι σημαίνει ο όρος Ευέλικτη Προσέλευση στην εργασία

Η Ευέλικτη Προσέλευση αφορά όλους τους εργαζόμενους της επιχείρησης που είναι ενταγμένοι στην ψηφιακή οργάνωση του χρόνου, εφόσον έχει ενεργοποιηθεί η κάρτα εργασίας και με τον εργαζόμενο και εργοδότη να έχουν συμφωνήσει την ως άνω εφαρμογή ωραρίου. Η δυνατότητα προσέλευσης είναι δυνατή εντός Χ λεπτών (και έως 120’ κατ’ ανώτατο) εκκινώντας από τη δηλωθείσα έναρξη του προδηλωθέντος ωραρίου στην οργάνωση του χρόνου εργασίας.

   Αναλυτικότερα, για όσες επιχειρήσεις είναι ενταγμένες στο μηχανισμό της ψηφιακής κάρτας και έχουν προβεί σε ενεργοποίηση της κάρτας, δίνεται η δυνατότητα, κατόπιν ρητής συμφωνίας του εργοδότη με τον εργαζόμενο (η οποία συμφωνία μπορεί να αποδεικνύεται με κάθε πρόσφορο μέσο) για ευέλικτη προσέλευση μέχρι 120 λεπτά. Σε περίπτωση που εφαρμόζεται «Ευέλικτη Προσέλευση», η αφετηρία για την έναρξη της ευέλικτης προσέλευσης είναι η δηλωθείσα έναρξη του ωραρίου στη ψηφιακή οργάνωση του χρόνου εργασίας και η προσέλευση - έναρξη της εργασίας, είναι δυνατή εντός X λεπτών (από 0 έως 120 λεπτά κατ’ ανώτατο) από την δηλωθείσα έναρξη κι εντεύθεν.

   Αυτό σημαίνει ότι αν το δηλωθέν ωράριο στην ψηφιακή οργάνωση του χρόνου εργασίας είναι 09:00-17:00 και έχει συμφωνηθεί ευέλικτη προσέλευση 30 λεπτών, ο εργαζόμενος οφείλει να προσέλθει στην επιχείρηση μεταξύ 9:00 και 9:30 και η σήμανση της κάρτας θα πρέπει να έχει γίνει εντός αυτού του χρονικού διαστήματος. Σε μια τέτοια περίπτωση η αποχώρηση μετά την συμπλήρωση 8ώρου, ήτοι μεταξύ 17:00 και 17:30 θεωρείται δικαιολογημένη, εφόσον βέβαια αποδεικνύεται από την σήμανση της ψηφιακής κάρτας και του συμφωνηθέντα όρου περί ευέλικτης προσέλευσης.

   Επομένως, μια συμφωνημένη ευέλικτη προσέλευση 30 λεπτών δε συνεπάγεται ότι ο εργαζόμενος μπορεί να προσέλθει και να σημάνει την κάρτα του πριν την έναρξη του δηλωθέντος ωραρίου, δηλαδή για παράδειγμα στις 8:30 αντί για τις 9:00. Στην προκειμένη περίπτωση, αν υφίσταται σήμανση της ψηφιακής κάρτας και δεν έχει προηγηθεί μεταβολή του δηλωθέντος ωραρίου (είτε με Σταθερό είτε με Μεταβαλλόμενο /Τροποποιούμενο ανά ημέρα) πριν την ανάληψη υπηρεσίας από τον εργαζόμενο (εφόσον η επιχείρηση έχει επιλέξει το προαναγγελτικό σύστημα), αυτό θεωρείται αναντιστοιχία μεταξύ δηλωθέντος ωραρίου και σήμανσης της ψηφιακής κάρτας και εφόσον διαπιστωθεί από την Επιθεώρηση Εργασίας, δύναται να επιβληθούν κυρώσεις.