Αργά η γρήγορα η αναδιάρθρωση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και
σχολών σε συνδυασμό με την ενσωμάτωση των τεχνολογικών ιδρυμάτων θα ήταν
αναπόφευκτη. Αν και δεν είναι λίγοι εκείνοι που διαμαρτύρονται καθώς
ισχυρίζονται ότι υλοποιούνται σχέδια δίχως σαφή στρατηγική, οφείλουμε να
παρατηρήσουμε την πραγματικότητα με ψυχραιμία και λογική.
Ενόψει πολλαπλών εκλογικών αναμετρήσεων, όσοι διαμαρτύρονται αναφέρουν
με κάθε ευκαιρία την εξυπηρέτηση τοπικών κοινωνιών ή συμφερόντων συγκεκριμένων
ομάδων. Όμως, στο παρόν άρθρο αυτό δε θα αποτελέσει όχημα παραπληροφόρησης και
ικανοποίησης πολιτικών παιγνίων.
Για παράδειγμα, γνωρίζετε ότι 4 στους 5 πολίτες εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης ζουν κοντά στα πανεπιστήμια, και σε απόσταση όχι μεγαλύτερη των 45 λεπτών με αυτοκίνητο; Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η ανάπτυξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και η δημιουργία πολλών τμημάτων σε πολλές περιοχές είναι εξαιρετική χρήσιμη και θετική για την τοπική ανάπτυξη κάθε περιοχής.
Η δυνατότητα πρόσβασης στο τριτοβάθμιο επίπεδο εκπαίδευσης είναι
εξαιρετικά σημαντική, και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει κάποιος να αναφέρει
σπατάλη χρημάτων την ίδρυση ενός σοβαρού τμήματος, εκτός από τις ελάχιστες και
μεμονωμένες περιπτώσεις που πράγματι καθηγητές και πολιτεία έχουν προσωπικά
συμφέροντα.
Ένα άλλο σημαντικό σημείο, είναι ότι πολλοί πιστεύουν ότι υπάρχει
έλλειψη διασύνδεσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με τις ανάγκες της αγοράς
εργασίας. Μήπως συμβαίνει και το αντίθετο; Δηλαδή η αγορά εργασίας, μπορεί να
απορροφήσει και να εκμεταλλευτεί την εκπαίδευση του διαθέσιμου εργατικού
δυναμικού; Ή διαφορετικά, η αγορά εργασίας δίνει τον απαραίτητο χώρο στη νέα
γενιά να εισάγει νέους τρόπους και πρακτικές στους επαγγελματικούς χώρους;
Ως προς το διαχωρισμό ΑΕΙ και ΤΕΙ πρέπει επιτέλους να καταλάβουν όλοι
ότι βάσει οδηγιών και κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης η Ελλάδα οφείλει και
χρησιμοποιεί το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων (ΕΠΠ). Αυτό αποτελεί ένα
μεταφραστικό εργαλείο που βοηθά στην κατανόηση και τη σύγκριση πτυχίων που
έχουν αποκτηθεί σε διαφορετικές χώρες και από διαφορετικούς εκπαιδευτικούς
φορείς.
Έτσι, από το Επίπεδο 1 και το απολυτήριο δημοτικού, φθάνουμε στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ως εξής: Επίπεδο 6 (πτυχίο ΑΕΙ, πτυχίο ΤΕΙ, και 5ετή πτυχία), Επίπεδο 7 (μεταπτυχιακά), και Επίπεδο 8 (διδακτορικά). Για να σταματήσει αυτή η σύγχυση στην Ελλάδα ως προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση και να γίνουν επιτέλους κατανοητά τα επαγγελματικά προσόντα του κάθε απόφοιτου, πρέπει να εφαρμοστεί ένα νέο πλαίσιο ισότητας των εννοιών του ΑΕΙ και του ΤΕΙ, ενώ σε αυτό εισάγονται και ο ιδιωτικός τομέας, είτε με τα κολλέγια, είτε με τα πιθανά ιδιωτικά πανεπιστήμια.
Στην Ευρώπη δεν υπάρχουν ΤΕΙ με την Ελληνική σημασία. Κυριαρχούν τα
πανεπιστήμια και τα κολλέγια, ενώ τα υπόλοιπα τύπου ΤΕΙ αφορούν ουσιαστικά
τμήματα τεχνολογίας και εφαρμοσμένων επιστημών, τα οποία σαφώς αναγνωρίζονται
ως ισότιμα των πανεπιστημίων, και συνήθως έχουν μικρότερη διάρκεια φοίτησης,
από δύο (2) έως (3) χρόνια. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τον επίσημο οδηγό
τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της ΕΕ, στη Γερμανία υπάρχουν πανεπιστήμια, κολλέγια,
πανεπιστήμια εφαρμοσμένων επιστημών (τα ΤΕΙ της Ελλάδας), επαγγελματικές
σχολές, και τεχνικές σχολές, στη Γαλλία πανεπιστήμια, πανεπιστημιακές τεχνικά
ινστιτούτα, και ανώτατα τεχνικά τμήματα, στην Ιταλία πανεπιστήμια, και ανώτατα
τεχνικά ινστιτούτα, στο Λουξεμβούργο πανεπιστήμια και τεχνικά λύκεια, στη
Φινλανδία πανεπιστήμια, κολλέγια, και πανεπιστήμια εφαρμοσμένων επιστημών, και
στη Σουηδία πανεπιστήμια.
Έτσι, δεν πρέπει να γίνει κατάργηση των ΤΕΙ, αλλά εξέλιξη αυτών ίσως και
με την ταμπέλα του πανεπιστημιακού ιδρύματος αλλά πάντα με τεχνολογικό
προσανατολισμό. Το όνομα επομένως μικρή σημασία πρέπει να έχει, καθώς είτε ΑΕΙ,
είτε ΤΕΙ, είτε κολλέγιο, είτε δημόσιο, είτε ιδιωτικό, όλα είναι στο ίδιο
επίπεδο ως προς την επαγγελματική αποκατάσταση σε επίπεδο βιογραφικής
απεικόνισης πτυχίων (εκπαιδευτικό υπόβαθρο), με βάση το ΕΠΠ. Αυτό που πάντα θα
ξεχωρίζει όμως είναι το επίπεδο εκπαίδευσης, και αυτό θα είναι κριτήριο είτε
για τα πιθανά δίδακτρα, είτε για την προσέλκυση υποψηφίων φοιτητών γενικότερα.
0 comments:
Post a Comment