Monday, June 03, 2019

Μία πολιτική ήττα με ιστορικό βάθος

Το 2015, ο Ελληνικός λαός ψήφισε σε ένα ιστορικής σημασίας δημοψήφισμα για την οικονομία της χώρας, στο ερώτημα εάν πρέπει να γίνει αποδεκτό το σχέδιο συμφωνίας το οποίο κατέθεσαν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) στο Eurogroup της 25ης Ιουνίου.
   Το δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου, σε ένα πολωτικό και έντονο πολιτικό σκηνικό, κατέληξε με το ΟΧΙ να υπερισχύει του ΝΑΙ, αναγκάζοντας την κυβέρνηση σε εθνικές εκλογές, λίγους μήνες αργότερα, αφού πρώτα ωστόσο ο αποδιοργανωμένος και αποδυναμωμένος ΣΥΡΙΖΑ αθέτησε τη λαϊκή εντολή υπογράφοντας το μνημόνιο.
   Σήμερα, μετά από τέσσερα (4) χρόνια διακυβέρνησης της Αριστεράς, η εκλογική ήττα του ΣΥΡΙΖΑ (και των ΑΝΕΛ) αποτυπώνει με εμφατικό τρόπο τις συνέπειες μη τήρησης των συμφωνημένων μεταξύ προεκλογικού αγώνα και τελικής διακυβέρνησης. Καθώς οι ΑΝΕΛ εξαφανίστηκαν κυριολεκτικά από το εκλογικό τοπίο, ο ΣΥΡΙΖΑ ηττήθηκε στις Ευρωεκλογές με 23.76% έναντι 33.12% της ΝΔ, έχασε στις περιφερειακές εκλογές με 12 από τις 13 να εκλέγουν υποψήφιο της ΝΔ, και μόλις μία με στήριξη ΚΙΝΑΛ και ΣΥΡΙΖΑ, ενώ και στους δήμους παρατηρείται μία συντριπτική πλειοψηφία υπέρ της Νέας Δημοκρατίας.
   Ας δούμε επομένως με τη σειρά, μετά από τέσσερα (4) χρόνια, ποια από εκείνα τα μέτρα του δημοψηφίσματος, για τα οποία ο λαός έδωσε αρνητική εντολή ως προς την εφαρμογή τους από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, πραγματοποιήθηκαν τελικά διαγράφοντας ουσιαστικά την δημοκρατική δύναμη ενός δημοψηφίσματος, και ταυτόχρονα οδηγώντας την κυβέρνηση σε αυτήν την ολοκληρωτική ήττα.
   Διαβάζοντας τα παρακάτω θα αντιληφθείτε γιατί η ήττα του ΣΥΡΙΖΑ ήταν προδιαγεγραμμένη, πώς η κυβέρνηση υιοθέτησε αυτά που με το δημοψήφισμα ο λαός απέρριψε, γιατί το δημοψήφισμα αποδείχθηκε ένα πολιτικό σόου άνευ ουσίας, γιατί ο Τσίπρας προσωπικά ως πολιτικός αρχηγός και Πρωθυπουργός δε μπορεί να ανταπεξέλθει σε ένα ανταγωνιστικό πολιτικό περιβάλλον, ενώ η απορία παραμένει ως προς τους πολιτικούς σχεδιασμούς και σκοπούς αυτής της αλλαγής του ΣΥΡΙΖΑ της τετραετίας σε σχέση με το ΣΥΡΙΖΑ του πενταμήνου, στις αρχές του 2015.

Η εφαρμογή ενός μνημονίου ενάντια στο δημοψήφισμα:

Οι προτάσεις των θεσμών που απέρριψε ο λαός με το δημοψήφισμα, αλλά τελικά η κυβέρνηση υιοθέτησε ως πολιτική της εντός της τετραετίας είτε ολοκληρωτικά είτε μερικώς είναι μεταξύ άλλων τα εξής:
- Συμπληρωματικός προϋπολογισμός 2016-2019, αποδοχή μεγάλου μέρους του προγράμματος μεταρρυθμίσεων των πιστωτών.
- Στόχος πρωτογενούς πλεονάσματος 1%, 2%, 3% και 3.5% επί του ΑΕΠ για τα χρόνια 2015, 2016, 2017 και 2018 αντίστοιχα.
- Νέο σύστημα ΦΠΑ, με στόχο καθαρά έσοδα 1% επί του ΑΕΠ σε ετήσια βάση.
- Ενιαίος φόρος ΦΠΑ 23% (το έκανε 24%) που θα ισχύει και στα εστιατόρια, ξενοδοχεία και υπηρεσίες εστίασης με μειωμένο συντελεστή 13% για τα βασικά τρόφιμα, την ενέργεια, το νερό (εξαιρουμένων των αποβλήτων).
- Λήψη μέτρων για την αύξηση του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων για το 2015.
- Υιοθέτηση προκαταβολής φόρου 100% όπως και για τις ατομικές επιχειρήσεις από το τέλος του 2016.
- Αναθεώρηση των αντικειμενικών αξιών, ώστε να γίνει αύξηση φόρου ακινήτων.
- Διασφάλιση ότι τα έσοδα από το ΦΑΠ το 2015 και 2016 θα είναι τουλάχιστον 2.65 δισ. ευρώ.
- Εισαγωγή νέου ποινικού δικαίου για την φοροδιαφυγή και απάτη.
- Να διευρυνθεί ο ορισμός της φορολογικής απάτης και φοροδιαφυγής σε όλους τους φόρους.
- Ικανότητα των χρηματοπιστωτικών εξουσιών να επιβλέπουν τα οικονομικά του δημοσίου τομέα.
- Μεταρρύθμιση του κώδικα φορολογίας εισοδήματος.
- Αύξηση του συντελεστή φορολογία των επιχειρήσεων από 26% στο 28%.
- Εισαγωγή φόρου στις τηλεοπτικές διαφημίσεις.
- Προκήρυξη Διεθνούς Διαγωνισμού για τις άδειες λειτουργίας τηλεοπτικών σταθμών και τη χρήση αντίστοιχων εισφορών για τη χρήση των συχνοτήτων.
- Μείωση συντάξεων για εξοικονόμηση της τάξης του 0.25% – 0.5% του ΑΕΠ το 2015 και 1% του ΑΕΠ για 2016.
- Δημιουργία ισχυρών αντικινήτρων για την πρόωρη συνταξιοδότηση.
- Όπως και της ισχύος πρόσθετων επιβαρύνσεων για πρόωρη συνταξιοδότηση.
- Σταδιακή εξάλειψη των κεκτημένων όσων βρίσκονται σε νόμιμη ηλικία συνταξιοδότησης και πρόωρης συνταξιοδότηση.
- Σταδιακή προσαρμογή του ορίου της νόμιμης ηλικίας συνταξιοδότησης στα 67 έτη, ή 62 έτη και 40 χρόνια εισφορών από το 2022, που ισχύει για όλους όσους συνταξιοδοτούνται (εκτός από τα ανθυγιεινά επαγγέλματα, και τις μητέρες παιδιών με αναπηρία) μετά από 30 του Ιουνίου 2015.
- Στην καλύτερη στόχευση των κοινωνικών συντάξεων, αυξάνοντας την σύνταξη του ΟΓΑ και τις συντάξεις των ανασφάλιστων.
- Τη σταδιακή κατάργηση του επιδόματος αλληλεγγύης (ΕΚΑΣ) για όλους τους συνταξιούχους από το τέλος Δεκεμβρίου του 2019.
- Πάγωμα των μηνιαία εγγυημένων ανταποδοτικών ορίων συντάξεων σε μέχρι το 2021.
- Να παρέχουν στα άτομα που συνταξιοδοτούνται μετά τις 30 Ιουνίου 2015, η βασική σύνταξη με βάση υπολογισμού τον το ανταποδοτικού χαρακτήρα της ασφάλισης έως ότου επιτευχθεί η νόμιμη ηλικία συνταξιοδότησης που είναι τα 67 χρόνια.
- Να διευρυνθεί και να εκσυγχρονιστεί η βάση εισφοράς και σύνταξης για όλους τους αυτοαπασχολούμενους.
- Εναρμόνιση των συνταξιοδοτικών παροχών του ΟΓΑ με το υπόλοιπο συνταξιοδοτικό σύστημα με αναλογικό τρόπο, εκτός αν ο ΟΓΑ συγχωνευτεί σε άλλα Ταμεία.
- Η ενοποίηση των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης θα λάβει χώρα σε βάθος δύο χρόνων, ως το τέλος του 2017.
- Το 2015, η διαδικασία θα ξεκινήσει μέσω νομοθεσίας που θα ενοποιεί τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης σε μια ενιαία οντότητα και η λειτουργική ενοποίηση θα έχει ολοκληρωθεί ως την 31 Δεκεμβρίου 2016.
- Περαιτέρω μείωση λειτουργικών εξόδων και ενεργής ενθάρρυνση στην κατεύθυνση της πιο αποτελεσματικής διαχείρισης των πόρων των ταμείων, συμπεριλαμβανομένης της βελτιωμένης εξισορρόπησης των αναγκών ανάμεσα στα υγιή και μη ταμεία.
- Μεταρρύθμιση στο ενιαίο μισθολόγιο (του δημοσίου) που θα εφαρμοστεί από την 1η Ιανουαρίου 2016 για τον καθορισμό των βασικών παραμέτρων -κατά τρόπο δημοσιονομικά ουδέτερο- εναρμονισμένους με τους συμφωνημένους στόχους για το μισθολογικό κόστος και με πλήρη εφαρμογή για όλο τον δημόσιο τομέα, όπου θα περιλαμβάνεται η διάχυση της κατανομής των μισθών σε σχέση με τα προσόντα, τις επιδόσεις και τις αρμοδιότητες του προσωπικού.
- Υιοθέτηση νομοθεσίας για τη δημιουργία ανεξάρτητου οργανισμού εσόδων.
- Υιοθέτηση νομοθεσίας για την μείωση του 25% στο ανώτατο όριο των μισθών και συντάξεων για τους πάνω των 1500€ με ταυτόχρονη εξασφάλιση συνθηκών διαβίωσης και επιτάχυνση της προμήθεια πληροφοριακής υποδομής για αυτοματοποίηση του μηχανισμού αυτόματης κατάσχεσης.
- Τροποποιήσεις στους νόμους περί πτώχευσης των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών, συμπεριλαμβανομένης της κάλυψης όλων των οφειλετών και της εναρμόνισης του εταιρικού πτωχευτικού δικαίου με τους εξωδικαστικούς συμβιβασμούς.
- Τροποποιήσεις στους νόμους περί πτώχευσης των νοικοκυριών ώστε να θεσπιστεί ένας μηχανισμός για τον διαχωρισμό συστηματικών παραβατών από τους οφειλέτες με καλή πίστη, καθώς και για την απλοποίηση και ενίσχυση των διαδικασιών και την θέσπιση μέτρων για την αντιμετώπιση του μεγάλου όγκου παλαιών υποθέσεων.
- Τροποποιήσεις για την άμεση βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου για τα πτωχευτικά ζητήματα επιχειρήσεων και νοικοκυριών.
- Να ξεκινήσει μια διαδικασία διαβούλευσης, παρόμοια με εκείνη που προβλέπεται για τον προσδιορισμό του ποσού του κατώτατου μισθού, για την αναθεώρηση των υφιστάμενων πλαισίων των συλλογικών απολύσεων, της συνδικαλιστικής δράσης και των συλλογικών συμβάσεων εργασίας.
- Μέτρα για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας.
- Μείωση της γραφειοκρατίας.
- Την υιοθέτηση της μεταρρύθμισης της αγοράς φυσικού αερίου.
- Την λήψη μη αντιστρέψιμων μέτρων για την ιδιωτικοποίηση του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ).
- Το Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) θα εγκρίνει το πλάνο της αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του, που θα περιλαμβάνει την ιδιωτικοποίηση όλων των περιουσιακών στοιχείων υπό το ΤΑΙΠΕΔ από τις 31/12/2014.
- Για να διευκολυνθεί η ολοκλήρωση των προσφορών, οι αρχές θα ολοκληρώσουν όλες τις κυβερνητικές ενέργειες που εκκρεμούν, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που απαιτούνται για τα περιφερειακά αεροδρόμια, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την Εγνατία Οδό, τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης και το Ελληνικό (ακριβής κατάλογος στο Τεχνικό Μνημόνιο). Αυτός ο κατάλογος των ενεργειών θα ενημερώνεται τακτικά και η κυβέρνηση θα διασφαλίσει ότι όλες οι ενέργειες που εκκρεμούν θα εφαρμοστούν εγκαίρως.

Η ελάχιστη αντίσταση με βάση το δημοψήφισμα:

Από την άλλη πλευρά, αυτά που οι θεσμοί πρότειναν πριν το δημοψήφισμα, και τελικά η κυβέρνηση δεν ακολούθησε εξ ολοκλήρου πιστά, είναι μεταξύ άλλων μονάχα τα ακόλουθα:
- Αύξηση των φόρων υπέρ των ασφαλιστικών ταμείων.
- Εξάλειψη στις εκπτώσεις ΦΠΑ, συμπεριλαμβανομένης αυτής των νησιών.
- Εξάλειψη της ευνοϊκής φορολόγησης στους αγρότες.
- Εκκίνηση της αναθεώρησης για την κοινωνική πρόνοια με στόχο την εξοικονόμηση του 50% της δαπάνης του ΑΕΠ.
Δρ. Κωνσταντίνος Μάντζαρης, Dr. Konstantinos Mantzaris, Economistmk

Published at     
Sign-up to Economistmk© Newsletter.

Bold font phrases are clickable links.
Thanks for reading! Have a Creative Day!
This post has no comments yet.

0 comments: